De module bestaat uit vier lessen.Les 1 en 2 worden gegeven met behulp van het digibord. Via het startscherm klik je eenvoudig door de genummerde stappen. In les 3 maken leerlingen zelf mediale producten en in les 4 wordt hierop gereflecteerd.
Les 1 Nieuws komt in allerlei vormen In les 1 onderzoeken kinderen aan de hand van een digibordpresentatie verschillende mediale uitingen: een krant , een nieuwssite, tweets, een nieuwsfoto, een reportage. Wat is typerend voor elk medium en heeft dat invloed op de boodschap? En hoe verhouden beeld en tekst zich tot elkaar?
Les 2 Mening, feit of verkoop? In les 2 gaan leerlingen zelfstandig aan het werk op de site van mediaspoor. Ze beoordelen welk doel verschillende mediale uitingen hebben. Wordt er een mening gegeven, wordt er geïnformeerd of wil de zender iets verkopen? Daarnaast onderzoeken leerlingen op welke verschillende manieren aandacht van het publiek kan worden getrokken voor een product of evenement. Welke media worden voor marketing ingezet?
Les 3 Mediacampagne voor het goede doel In les 3 maken leerlingen een marketing campagne voor een schoolactiviteit zoals de musical, een sponsorloop, een tweedehands boekenmarkt voor een goed doel. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende media en de marketingtechnieken uit les 2 worden toegepast. Er wordt in groepjes gewerkt. Het is ook mogelijk om in les 3 met een kunstenaar of kunstdocent te werken.
Les 4 Presenteren en reflecteren In les 4 presenteren de verschillende groepjes de marketing producten die ze bedacht en gemaakt hebben. Gezamenlijk wordt er op gereflecteerd en besproken of het gewerkt heeft voor de verschillende doelgroepen. |